PAGINA 1:
Onze definitie van een degelijk bestuur.
Een degelijk bestuur houdt voor ons in:
- voldoende inspraak van de burger en de vertegenwoordigers van de burger (zie ook vorig artikel)
- een degelijke raming van (grote) projecten
- een degelijke uitvoering van werken
- het nuttig besteden van de bijdrage van elke burger
Gemeenteraad maart 2007
Agendapunt 7: De wegen- en rioleringswerken van de Bos- en Plaanstraat. Met de eindafrekening. Er is een overschrijding van het budget met bijna 25% (24,58%), met name 276.904 euro. Waar hebben wij het nu moeilijk mee?
Wat heeft het nog voor zin om ramingen goed te keuren als deze toch keer op keer ruimschoots overschreden worden?
Er zijn 6 verrekeningen geweest. Verrekening 3 zat niet in het dossier en op de gemeenteraad zelf kon niemand verdere uitleg geven wat deze precies inhield. Er werd beloofd dit nog na te kijken en mij hiervan op de hoogte te brengen. Tot nu toe nog niets gehoord….
Waarom werden deze ernstige overschrijdingen niet eerder naar de raad gebracht? Uiteraard hoeft dit niet voor kleine bedragen, maar als bv bij verrekening 4 (sept 2005) een bedrag vermeld wordt van 37.682 euro excl BTW, lijkt dit ons toch al noemenswaardig genoeg om opnieuw op de gemeenteraad te brengen.
In totaal kostten deze werken ons 2.117.302 euro. Met vele klachten van de inwoners tot gevolg. Deze kostprijs is voor ons verantwoord als er een degelijke uitvoering is van de werken en een duidelijke verbetering voor inwoners en gebruikers van deze weg. Dit is echter niet het geval. Jammer.
Tenslotte blijkt dat er opnieuw ernstige conflicten rezen tussen de aannemer en het college van Burgemeester en Schepenen. Net als bij zaal Nova werden er PV’s opgesteld naar de aannemer. Werken met betrouwbare aannemers lijkt ons noodzakelijk! Zodoende kunnen heel wat bijkomende kosten vermeden worden en kan heel wat overlast voor de bewoners tot een minimum beperkt worden (werken werden niet verder gezet, mensen konden hun huis niet meer bereiken,…). Wanneer gaat het college leren uit zijn fouten? Gelukkig woont niemand van hen in de Plaanstraat.
Agendapunt 9: Wij waren nog maar net van de shock bekomen van bovenstaand agendapunt of het college vroeg ons om meer vertrouwen te hebben in hen. Met name dat “aanbrengen van wijzigingen tijdens de uitvoeringsfase aan gegunde opdrachten voor werken, leveringen en diensten voor zover uit die wijzigingen geen bijkomende uitgaven van meer dan 10% voortvloeien” zouden behoren tot dagelijks bestuur, dus college burgemeester en schepenen. Uiteraard kan dit voor kleine bedragen, het was niet mijn vraag dat het college voor elke 100 euro naar de gemeenteraad moet komen. Maar gelet op het beleid van de afgelopen jaren lijkt het ons toch belangrijk dat er voldoende zicht is op ramingen die ruimschoots en met 10- tot 100.000 euro’s worden overschreden. Ik stelde voor om aan bovenstaande formulering een maximumbedrag toe te voegen, meer bepaald 67.000 euro (zelfde bedrag bij einde onderhandelingsprocedure). Zodat kleinere bedragen nog steeds kunnen uitgegeven worden maar dat grote bedragen steeds op de gemeenteraad ter bespreking komen. De voorzitter van de gemeenteraad (eveneens CD&V) begreep de redelijkheid hiervan, het college niet.
Ann Van Rechem
annvare@yahoo.com
De volgende artikels van VLD Nazareth-Eke in deze krant:
- Algemene gemeentebelasting: ongrondwettelijk voor vennootschappen! Deel 1
- Algemene gemeentebelasting: ongrondwettelijk voor vennootschappen! Deel 2
- beleid voeren is een zaak….
Blauw aperitief
Op 9 september 2007
PAGINA 2
De algemene gemeentebelasting: ongrondwettelijk wat betreft vennootschappen
De Gemeente Nazareth past op zijn grondgebied een Algemene Gemeentebelasting toe ten aanzien van de gezinnen, de zelfstandigen en de bedrijven. Voor de gezinnen komt deze belasting neer op € 60,00/woning/jaar. Zelfstandigen en vrije beroepen die niet binnen het kader van een vennootschap werken, betalen eveneens € 60,00 per jaar als hun vestiging minder dan 500 m² is. Grotere vestigingen betalen een toeslag berekend per bijkomende m². Zelfstandigen, vrije beroepers en bedrijven die hun activiteiten uitoefenen binnen het kader van een vennootschap (nv, bvba …) betalen minimaal € 260,00 per aanslagjaar in geval van een vestiging kleiner dan 500 m². De vraag stelt zich of het verschil in behandeling op fiscaal vlak tussen zelfstandigen-natuurlijke personen en vennootschappen-rechtspersonen de wettigheidstoets kan doorstaan, in het licht van recente rechtspraak hieromtrent en de aanbevelingen gesteld in toepasselijke omzendbrieven.
Het verschil in behandeling tussen beide categorieën van belastingplichtigen manifesteert zich als volgt: bakkerij ‘Piet’ beslaat een (bebouwde en onbebouwde) bedrijfsoppervlakte van 400 m² en Piet oefent de bakkerstiel uit in de hoedanigheid van zelfstandige–natuurlijk persoon. Hij wordt door de gemeente jaarlijks in de Algemene Gemeentebelasting ten belope van € 60,00 belast. Bakkerij ‘BVBA Jan’ beschikt eveneens over een vestiging van 400 m², doch ontvangt jaarlijks van de gemeente een aanslag ten belope van € 260,00.
De gemeenten die dergelijk onderscheid toepassen, verantwoorden dit door te stellen dat de zelfstandigen-natuurlijke personen (Piet) wat betreft hun beroepsinkomsten worden belast in de personenbelasting en de gemeente daarvan een zeker percentage vanwege de Staat doorgestort krijgt (de gemeentelijke opcentimes: 6,5 % in Nazareth). Vennootschappen (BVBA Jan) daarentegen worden wat betreft hun beroepsinkomsten belast in de vennootschapsbelasting, en de gemeenten bekomen daarin geen aandeel vanwege de overheid (er bestaat een wettelijk verbod voor de gemeenten tot het opleggen van opcentimes op de vennootschapsbelasting).
PAGINA 3
De algemene gemeentebelasting Nazareth: ongrondwettelijk wat betreft vennootschappen! Deel 2
Deze motivering werd evenwel door verscheidene rechtbanken, alsook door de Raad van State, reeds onder de loupe genomen en uiteindelijk niet afdoende bevonden om het verschil in behandeling te verantwoorden. Volgens de Raad van State staat het geenszins vast dat een zelfstandige-natuurlijk persoon via zijn personenbelasting bijdraagt tot de financiële middelen van de gemeente, aangezien deze ook buiten de gemeente woonachtig kan zijn. Wanneer Piet zijn bakkerij heeft in Nazareth, maar bijvoorbeeld in Deinze woont, gaat geen gedeelte van zijn personenbelasting naar de gemeente Nazareth (maar wel naar de stad Deinze). Volgens de Raad van State is de motivering van de gemeenten (concreet in een zaak tegen de gemeente Zelzate) dan ook niet sluitend, en dienen belastingreglementen die in dergelijk onderscheid voorzien, ongrondwettig te worden bevonden wegens strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel (alle Belgen zijn gelijk voor de wet en dienen door de overheden in vergelijkbare situaties op dezelfde wijze te worden behandeld). In een arrest van 26 juni 2006 heeft de Raad van State deze rechtspraak nog eens bevestigd met betrekking tot een belastingreglement van de gemeente Zulte, daarbij stellende dat men het stelsel van de vennootschaps- en personenbelasting niet met elkaar kan vergelijken.
Naar aanleiding van onder meer deze rechtspraak heeft de Vlaamse Minister bevoegd voor Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering (Minister M. Keulen) op 9 februari 2007 een omzendbrief uitgevaardigd betreffende de gemeentebelasting op oa rechtspersonen. In deze omzendbrief wordt ten aanzien van de gemeenten gesteld dat een gemeentebelasting op rechtspersonen, of een gemeentebelasting op bedrijven waarin een verschillende tarifering (60 dan wel 260 euro) wordt toegepast wegens het hebben van rechtspersoonlijkheid of wegens het aannemen van één of andere vennootschapsvorm, dus strijdig is met het gelijkheidsbeginsel indien daarvoor geen, of geen andere verantwoording wordt geboden dan de afwezigheid van bijdrage in de personenbelasting of in een verschil in genot van de gemeentelijke dienstverlening. Ik raad de gemeenten dus aan om deze belasting niet meer te heffen.
Alhoewel de Minister zich eerder voorzichtig uitdrukt (‘ik raad de gemeenten aan’) moge het duidelijk zijn dat de gemeenten, waaronder de gemeente Nazareth, het gehanteerde onderscheid in fiscale behandeling tussen natuurlijke en rechtspersonen niet langer zullen kunnen handhaven. De Raad van State (hoogste administratief rechtscollege van België) heeft inmiddels ondubbelzinnig beslist dat dergelijke belastingreglementen niet kunnen, en haar rechtspraak kan door iedere rechtsonderhorige bij gelijk welke rechtbank worden ingeroepen.
Open-VLD Nazareth-Eke zal via gepaste acties en tussenkomsten ertoe bijdragen dat het door de gemeente Nazareth op heden gehanteerde belastingreglement, wat betreft de vennootschappen in Nazareth-Eke, in de toekomst niet langer zal worden gehandhaafd en uit de rechtsorde zal verdwijnen. Wordt ongetwijfeld vervolgd ..
Open VLD Nazareth-Eke
PAGINA 4:
Beleid voeren is een zaak....
Met de gepaste trots kunnen de 4 VLD gemeenteraadsleden en de 2 VLD OCMW mandatarissen terugblikken op de eerste maanden van deze nieuwe legislatuur.
Samen proberen wij, waar mogelijk, onze liberale stempel te zetten op het gemeentebeleid. Wij zijn volop op dreef !
We zijn ervan overtuigd dat wij vanuit onze oppositieplaats een positieve, maar kordate inbreng leveren ! Zo kan u regelmatig lezen in deze plaatselijke burgerkrant dat wij permanent waken over de lokale democratie (lees o.a. ons standpunt over de samenstelling van de gemeentelijke adviesraden en commissies waar wij pleiten voor een zo ruim mogelijke vertegenwoordiging vanuit alle geledingen van de bevolking ). Ook bestoken wij de meerderheid onafgelaten met vragen en suggesties om de gemeente-uitgaven (ook uw centen !) onder controle te houden.
Maar… beleid voeren is één zaak. .. Oog en oor hebben voor de dagdagelijkse bekommernissen van de burgers is voor ons een absolute noodzaak en prioriteit !
Dat de inwoners van Nazareth-Eke met vele kleine (en grote) ergernissen zitten, dat hoorden we reeds tijdens de huisbezoeken in de verkiezingscampgane !
Wij willen, samen met al onze bestuursleden, een aanspreekpunt zijn voor ALLE inwoners van de gemeente.
Hebt u sluimerende of uitgesproken vragen/suggesties , aarzel nooit om ons te contacteren. Wij staan voluit klaar om u als individu en als gezin op alle vlakken van dienst te zijn. Met uw inbreng kunnen wij onze rol in het gemeentelijk beleid verder uitbouwen en optimaliseren. Bezoek alvast onze ‘blauwe apero’s’. Wij voegen dan de daad bij het woord!
Linda De Backer
Gemeenteraadslid
Nieuw! Nieuw! Nieuw!
Afdeling Nazareth-Eke lanceert
’Tweede BLAUW APERO’
Graag nodigen wij u uit om, samen met uw partner, uw gezin, uw vrienden met ons op zondagvoormiddag een aperitief te drinken en van gedachten te wisselen over lokale thema’s die u aanbelangen. Tweemaandelijks organiseren wij in Eke en Nazareth een ‘blauw apero’. Iedereen is er van harte welkom !
De eerstvolgende blauw apero gaat door van 11u tot 13.30u :
op zondag 9 september in café De Haan, Vossenholstraat 5c
Wij bieden u gratis een welkomstaperitief aan!
MEN ZEGGE HET VOORT……
NOTEER OOK ALVAST ONS JAARLIJKS EETFESTIJN IN DE MAKRO OP ZONDAG 14 OKTOBER 2007
dinsdag 21 augustus 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten